دریانوردی ، حرفه ایی سخت اما مهم. رسالتی که زمینه ی تحقق اهداف پیش بینی شده در اقتصاد دریامحور را مهیا می سازد. هشتم مهرماه روز جهانی دریانوردی بود. حرفه ایی که امروز نقش موثری در تحقق اقتصاد دریامحور ایفا می کند. به همین مناسبت امروز و با کمی تاخیر، مراسم قدردانی از ۱۱۷ دریانورد […]
دریانوردی ، حرفه ایی سخت اما مهم. رسالتی که زمینه ی تحقق اهداف پیش بینی شده در اقتصاد دریامحور را مهیا می سازد. هشتم مهرماه روز جهانی دریانوردی بود. حرفه ایی که امروز نقش موثری در تحقق اقتصاد دریامحور ایفا می کند. به همین مناسبت امروز و با کمی تاخیر، مراسم قدردانی از ۱۱۷ دریانورد و فعال حوزه ی دریانوردی گیلان در انزلی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم؛ استاندار در این مراسم بر لزوم بهره گیری از ظرفیتهای اقتصاد دریا محور تاکید کرد و دریانوردان را پیشگامان عرصه ی تجارت دریایی برشمرد.
هادی حق شناس با اشاره به نقش گیلان در عینیت بخشی به جایگاه ایران در حوزه ی خزر و اوراسیا، افزود: تحقق اهداف پیش رو در این عرصه، مستلزم توسعه ی ظرفیتها و زیرساختهای حمل و نقل ریلی و دریایی ست.
هادی حق شناس در همین رابطه از تلاشها برای افزایش ظرفیتهای بندری انزلی ، آستارا خبر داد و با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی و حمل و نقلی بندر آستارا برای تحقق عینی ترانزیت دریایی – ریلی در کشور بی نظیر است، گفت: تسریع در روند احداث خط آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا نیز از دیگر اولویتهایی ست که همگام با ترانزیت دریایی برای تحقق هرچه بیشتر اقتصاد دریامحور با جدیت دنبال می شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت ریلی کریدور نوستراک سالانه ۱۵ میلیون تن است و در یک محاسبه ی سرانگشتی امکان حمل حدود ۴۰ هزار تن کالا را که معادل ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ کشتی تجاری ست ، فراهم می کند.
استاندار در ادامه با بیان اینکه امروزه ۲۰۰ کشور جهان عضو سازمان جهانی دریانوردی هستند، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۵۰ کشور به دریاهاراه دارند و ۱۰۰ کشور هم به اقیانوسها راه دارند، اما در زمره ی کشورهایی ست که با یک موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منحصر هم به دریا راه دارد و هم به اقیانوس هند. اقیانوسی که امکان ارتباط ایران را به تمامی آبهای آزاد جهان می دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز گزارشی از روند ارتقاء زیرساختهای بندری و دریایی حوزه ی تحت مدیریتش ارایه داد و بر لزوم پرورش نیروی انسانی کارآمد و فنی در عرصه ی کشتیرانی و اقدامات بندری تاکید کرد.
حسین یونسی افزود: اکنون ۸۵ درصد حمل کالا در جهان از طریق دریاست و این مهم باید در گیلان نیز با استفاده از مواهب دریای خزر بیش از پیش تجلی یابد.
وی در ادامه بر لزوم گسترش آموزشهای مرتبط با صنعت دریانوردی در گیلان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر روند صدور گواهینامه های استاندار و بین المللی دریانوردی در بندر انزلی مهیاست و تلاش می شود با مشارکت دانشگاه گیلان دانشکده ی علوم دریایی و دریانوردی در این بندر مهم استان گیلان راه اندازی شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در همین رابطه تاکید کرد: گیلان با داشتن امکانات و ظرفیتهای موجود در عرصه ی حمل و نقل دریایی، ترانزیت بین المللی و دریانوردی می تواند به قطب آموزش دریانوردی کشور تبدیل شود.
فراموش نکنیم که اکنون تعداد زیادی از دریانوردان از مناطق مختلف کشور از جمله تهران برای اخذ گواهینامه های حوزه ی دریانوردی به بندر انزلی مراجعه می کنند.
حسین یونسی در پایان سخنانش روند توسعه ی زیرساختها و ظرفیتهای صنعت دریانوردی و بندری گیلان با محوریت انزلی را رو به رشد و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: تا دو دهه پیش تنها ۴ تا ۵ کشتی تجاری در بندر انزلی پهلو می گرفت در حالیکه امروزه ۱۵ کشتی بطور همزمان در اداره ی کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندر انزلی پهلو می گیرند و ۱۰ کشتی هم در آبهای ساحلی در انتظار خالی شدن فضای بندر برای تخلیه ی محموله هایشان می مانند.
کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر نیز از فعالیت ۱۰۴ کشتی تجاری ایران در عرصه ی حمل و نقل تجاری خزر خبر داد و افزود: بیش از سه هزار دریانورد اکنون این ماموریت را در راستای ارتقاء جایگاه کشور در حوزه ی آبهای شمالی بر عهده دارند.
جالب اینکه امروز ۱۲ میلیارد تن انواع کالا در سراسر جهان از طریق حمل و نقل دریایی جابجا می شوند و ۲ میلیون دریانورد در این عرصه نقش آفرینی می کنند که سهم کشورمان تخلیه و بارگیری حدود ۲۰۰ میلیون تن کالا با ۱۵۰ هزار دریانورد است.
در استان گیلان هم بیش از ۳ هزار دریانورد فعالند و سالانه ۸ تا ۹ میلیون تن انواع کالا از بنادر استانهای شمالی حمل و نقل می شود.
انتهای پیام/.