استاندار امروز در دیدار با سفیر ایران در باکو به تشریح مجموع توانمندی ها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزه ی اوراسیا و خزر بویژه جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان دروازه ی ورود ایران به بازارهای حوزه ی خزر و اوراسیاست و در همین راستا بناداریم […]
استاندار امروز در دیدار با سفیر ایران در باکو به تشریح مجموع توانمندی ها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزه ی اوراسیا و خزر بویژه جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان دروازه ی ورود ایران به بازارهای حوزه ی خزر و اوراسیاست و در همین راستا بناداریم زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم از رشت؛ دکتر اسدالله عباسی با اشاره به اقدامات به عمل آمده در حوزه ی بهبود زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقل زمینی در بندر آستارا در دو سال گذشته ، افزود: امروز شرایط تردد کامیونهای ترانزیتی در مرز آستارا در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته و از این پس نیز با تقویت زیرساختهای گمرکی ، راه اندازی سامانه ی نوبت دهی الکترونیکی به کامیونها و تجهیز گمرک به دستگاه ایکس ری مختص وسایط نقلیه ی ترانزیتی، این شرایط بهتر نیز خواهد شد.
وی در ادامه ظرفیتهای تولیدی و صادراتی گیلان را بویژه در حوزه ی تولید انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی قابل توجه دانست و افزود: در بستر تعامل و هم افزایی می توان زمینه ی صادرات بیش از پیش این کالاها را در بازارهای حوزه ی خزر از جمله آذربایجان مهیا نمود.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز در سخنانی با تشریح روند مبادلات ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی حوزه ها، به نقش این کشور در روند مبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه بازار داخلی این کشور فرصت خوبی برای گسترش مبادلات ایران با آذربایجان است ، زمینه ی توسعه ی مبادلات ریلی و جاده ایی ایران و روسیه از طریق آذربایجان نیز فراهم شده و در یکسال گذشته فقط ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است.
سید عباس موسوی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم در راستای تنش زدایی و بهبود مناسبات با همسایگان، اضافه کرد: موتور محرکه ی روابط اقتصادی ایران با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان ترانزیت و حمل و نقل است و زیرساختهای حمل و نقلی گیلان به عنوان مرکز ثقل مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید تا حد پاسخگویی به ظرفیتها ، ارتقاء یابد.
غلامعلی نیک فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایی گیلان نیز در این نشست گزارشی از روند ارتقاء زیرساختهای ترانزیتی و حمل و نقلی گیلان در مرز آستارا ارایه کرد و افزود: در پی ارتقاء زیرساختهای ترانزیتی و گمرکی در بندر مرزی آستارا اکنون زمینه ی تردد روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از این مرز مهیاست و اگر جمهوری آذربایجان ظرفیتهای خود را در این حوزه ارتقاء دهد ، می توان برای تردد روزانه ۶۵۰ دستگاه کامیون در مرز آستارا برنامه ریزی کرد.
اضافه می کنم، احداث پل جدید کامیون رو بر روی رودخانه ی آستاراچای، ترمیم پل آهنی قبلی، ارتقاء زیرساختهای گمرکی و راه اندازی سیستم نوبت دهی الکترونیکی از عمده ترین اقداماتی ست که در یکسال اخیر عملیاتی شده و روند تردد کامیونهای ترانزیتی را در مقایسه با یکسال قبل بطور قابل توجهی تسهیل کرده است.
انتهای پیام/.