شهردار رشت در گفتگو با مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم به تشریح برنامه های عمرانی شهرداری در سال ۱۴۰۴ پرداخت و تصریح کرد: امسال علاوه بر اینکه طرح های باقیمانده از میثاق را آماده ی بهره برداری می کنیم، بازگشایی معابر جدید و احداث حداقل ۱۰ پارک را نیز در اولویت قرار داده ایم […]
شهردار رشت در گفتگو با مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم به تشریح برنامه های عمرانی شهرداری در سال ۱۴۰۴ پرداخت و تصریح کرد: امسال علاوه بر اینکه طرح های باقیمانده از میثاق را آماده ی بهره برداری می کنیم، بازگشایی معابر جدید و احداث حداقل ۱۰ پارک را نیز در اولویت قرار داده ایم که مهمترین آن پارک ۴۵۰ هکتاری جاده ی لاکان است و این طرح مهم می تواند سرانه ی فضای سبز را در رشت از یک متر فعلی به ۸ متر به ازای هر نفر برساند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم: رحیم شوقی در همین راستا از آغاز قریب الوقوع عملیات اجرایی فاز نخست رینگ ۹۰ متری دور شهر رشت ، حدفاصل میدان گیل تا مسکن مهر خبر داد و افزود: تنها راه اجرای این طرح عظیم که حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد، اجرای فاز به فاز آن است و شهرداری در همین راستا اجرای فاز نخست را از میدان گیلان یا جاده تهران و از طریق عبور از اراضی شرکت دامپروری سفید رود تا مسکن مهر در دستور کار قرار داد ه است.
شهردار رشت در همین رابطه افزود: صلاح بر این است که فاز نخست رینگ از جاده ی تهران به مسکن مهر عملیاتی شود چراکه هزینه ی آن ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومکان خواهد بود، اما اگر از میدان گیل اجرا شود بدلیل آزاد سازی اراضی و پیچیدگی روند اجرا، این رقم به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
با این توصیف امکان اینکه فاز نخست طرح احداث رینگ ۹۰ متری دور شهر از جاده ی تهران و از طریق اراضی شرکت دامپروری سفیدرود به مسکن مهر اجرا شودف زیاد است.
فراموش نکنیم که این مسیر هم حدود ۳ کیلومتر طول خواهد داشت و می تواند بخشی از ترافیک جاده ی لاکان و مسکن مهر به شاهراه جنوبی شهر را بدون دغدغه به جاده ی تهران منتقل نماید.
شهردار رشت افزود: طبق برآورد فعلی اجرای کل رینگ ۹۰ متری بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اگر در گذشته اجرای فاز به فاز آن در دستور کار قرار می گرفت شاید امروز شاهد افتتاح یا اجرای بخش قابل توجهی از آن بودیم و شهرداری اینقدر برای اجرای آن متحمل فشار مالی نمی شد.
اضافه کنم که ۶۰ هزار میلیارد تومان خود یک پنجم بودجه ی وزارت راه و شهر سازی ست.
شوقی همچنین از تلاشها برای افتتاح طرح ژ۵ یا بلوار شهید سلیمانی (حدفاصل فلکه ی فرزانه تا گلسار) در تابستان امسال خبر داد و افزود: تقاطع غیر همسطح فلکه ی نیروی دریایی نیز بزودی افتتاح می شود.
شهردار رشت گفت: وجود تیرهای برق حاشیه ی این طرح از عوامل اصلی تاخیر در افتتاح آن بوده که جابجایی آن حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و از آنجا که شرکت توزیع نیروی برق گیلان در حال حاضر قادر به اجرای آن نیست ، شهرداری برای افتتاح این تقاطع در صدد برآمده تا هزینه ی ۲۰ میلیارد تومانی جابجایی تیرهای برق اطراف تقاطع غیر همسطح فلکه ی نیروی دریایی را تقبل و تامین نماید.
وی در ادامه از تلاشها برای بازگشایی معابر میدان سرگل به خیابان سعدی و اتصال میدان نبوت به فلکه ی جهاد تا پایان امسال خبر داد و افزود: معبر جدید سرگل به سعدی ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و برای اتصال میدان نبوت به فلکه ی جهاد نیز ۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و قرار داد یکساله ی اجرا با پیمانکاران مربوطه نیر منعقد شده و طرح دوم در حال کار است.
احداث ۱۰ پارک جدید در مناطق مختلف شهر رشت نیز از دیگر برنامه های اعلامی شهردار جوان شهرمان در سال ۱۴۰۴ بود که وی از پروژه ی ۴۵۰ هکتاری جاده ی لاکان به عنوان مهمترین آن نام برد و افزود: با افتتاح تنها همین پارک جنگلی ، سرانه ی فضای سبز رشت از یک متر فعلی به ۸ متر به ازای هر شهروند افزایش خواهد یافت.
اضافه می کنم، پارکهای دیگر در دستور کار شهرداری هم از ۵۰۰ متر تا یک هکتار وسعت دارند.
فراموش نکنیم که آسفالت معابر مختلف شهر رشت نیز که از یکماه گذشته آغاز شده از برنامه های معمول مدیریت شهری محسوب می شود که تا حد ممکن برای تسهیل در عبور و مرور و پیشگیری از بروز خسارات فنی به وسائط نقلیه ی شهروندان تداوم خواهد داشت و این اقدام را می توان به عنوان مکملی برای طرح های عمرانی شهرداری به حساب آورد.
شهردار رشت همچنین تسریع در روند اجرای طرح های عمرانی و آبادانی شهر را مستلزم تعامل و همراهی مجموع دست اندرکاران و بردباری و همراهی عموم شهروندان دانست و بار دیگر از صبر و شکیبایی رشتوندان گرامی در این رابطه قدردانی کرد.
انتهای پیام/.