رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ی آزاد تجاری – صنعتی انزلی در گفتگو با دکتر حسین کلهر ، کارشناس ارشد حوزه ی اوراسیا و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم بر لزوم توسعه ی زیرساختهای حمل و نقلی در حوزه ی راه و راه آهن تاکید کرد و افزود: بندر کاسپین در […]
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ی آزاد تجاری – صنعتی انزلی در گفتگو با دکتر حسین کلهر ، کارشناس ارشد حوزه ی اوراسیا و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم بر لزوم توسعه ی زیرساختهای حمل و نقلی در حوزه ی راه و راه آهن تاکید کرد و افزود: بندر کاسپین در منطقه ی آزاد، اکنون ۶ اسکله با ظرفیت اسمی هرکدام ۵۰۰ هزار تن دارد که سالانه می تواند ۳ میلیون تن کالا را تخلیه و بارگیری نماید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم؛ مصطفی طاعتی مقدم در همین رابطه بر لزوم توسعه ی زیر ساختهای ریلی و جاده ایی در گیلان تاکید کرد و افزود: نبود ایستگاه پایانی قطار در انتهای مسیر منتهی به منطقه ی آزاد از مهمترین چالشهای خط آهن گیلان در حوزه ی حمل کالاست که موجب می شود ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از طریق خط آهن محدود شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیگیری ها برای آغاز طرح احداث ایستگاه پایانی خط آهن در حوالی بندر کاسپین ادامه دارد ، افزود: قرار است در بستر تعامل با وزارت راه و شهرسازی زمینه ی احداث و راه اندازی این ایستگاه فراهم شود تا با ایجاد ۷ خط ریلی بتوان تردد ، پارک و رفت و برگشت قطارهای باری را در مسیر منتهی به بندر کاسپین تسهیل نمود.
فراموش نکنیم که اکنون قطار برای تخلیه و بارگیری در بندر کاسپین مسیر ۱۲ کیلومتری خمام تا منطقه آزاد را عقب عقب طی می کند و نبود ایستگاه پایانی در بندر کاسپین باعث شده تا امکان جابجایی لوکوموتیو در انتهای مسیر مهیا نباشد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ی آزاد تجاری – صنعتی انزلی در ادامه افزود: اگر ایستگاه پایانی قطار در منطقه ی آزاد ایجاد شود می تواند ظرفیت فعلی بندر کاسپین را که حدود ۳ میلیون تن در سال است، تحقق بخشید.
طاعتی مقدم در ادامه به محدودیتهای حمل و نقل جاده ای گیلان اشاره کرد و افزود: زمانی می توان از ظرفیتهای بندری استان در راستای ارتقاء ترانزیت خارجی، صادرات و حتی واردات کالاهای موردنیاز کشور بهره جست که آزادراه امام زاده هاشم به منطقه آزاد برای تسهیل در تردد تریلی و کامیون احداث و راه اندازی شود و دیگر محورهای مواصلاتی استان نیز بهبود یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش از تلاشها برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه ی اسکله های بندر کاسپین خبر داد و افزود: هدف نهایی این بندر داشتن ۲۱ اسکله با ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون تن بارگیری و تخلیه ی کالا در سال است و این مهم با اولویت بندی و گام به گام باید عملیاتی شود که در همین راستا مذاکره با یک سرمایه گذار برای ایجاد دو پست اسکله ی جدید آغاز شده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ی آزاد تجاری – صنعتی انزلی در پایان سخنانش بر لزوم بهره گیری از ظرفیتهای ترانزیتی کریدور شمال جنوب موسوم به نوستراک تاکید کرد و افزود: این مهم در بستر هم اندیشی و تعامل سازنده ی مجموع دست اندرکاران قابل حصول خواهد بود.
دکتر حسین کلهر، کارشناس ارشد حوزه ی روسیه و اوراسیا نیز در این دیدار تصریح کرد: کریدور شمال – جنوی یا نوستراک ظرفیت کم نظیری ست که جایگاه ژئوپلتیک ایران را در بستر پیوند دو اقتصاد قوی حوزه ی پیرامونی ایران یعنی روسیه و شبه قاره ی هند ارتقاء خواهد داد.
دکتر کلهر حجم GDP یا تولید ناخالص ملی هند اکنون ۳ تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار است و از این بابت رتبه ی پنجم جهان را به خود اختصاص داده و روسیه نیز با حجم GDP یا تولید ناخالص ملی ۲ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان رتبه ی یازدهم جهان را دارد.
به گفته ی این کارشناس حوزه ی مطالعات منطقه ایی و اوراسیا ، این دو کشور اکنون ۷۰ میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارند و قرار است تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
دکتر حسین کلهر در پایان اضافه کرد: روسیه مهمترین کشور عضو اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا ست که سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار یعنی دوبرای دیگر کشورهای عضو تجارت خارجی دارد و اکنون ۱۰ درصد مبادلات روسیه با کشور هند است.
انتهای پیام/.