طرح میثاق؛ مرهمی بر زخم عمیق انسداد ؛ درآمدی بر برنامه ی شهرداری برای کنترل ترافیک شهر رشت تحلیلی از دکتر حسین کلهر ؛ روزنامه نگار و کارشناس فرهنگ و رسانه اهمیت و جایگاه ویژه ی شهر رشت، با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی اش بر کسی پوشیده نیست. اینکه در بسیاری از […]
طرح میثاق؛ مرهمی بر زخم عمیق انسداد ؛ درآمدی بر برنامه ی شهرداری برای کنترل ترافیک شهر رشت
تحلیلی از دکتر حسین کلهر ؛ روزنامه نگار و کارشناس فرهنگ و رسانه
اهمیت و جایگاه ویژه ی شهر رشت، با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی اش بر کسی پوشیده نیست. اینکه در بسیاری از حوزه های فرهنگی و اجتماعی، علمی و هنری و … رتبه های نخست را به خود اختصاص داده و پیشگام مدنیت در بستر تبلور استعدادهای خلاقانه ی مردمان این دیار به شمار می رود.
پیشینه ی غنی تاریخی شهرمان رشت یا همان شهر بارانهای نقرهای ، سرشار از ویژگیها و توانمندی هایی ست که بروز و ظهور آن از نگاه مدبرانه و خلاقانه ی مردمان این دیار حکایت دارد. از کتابخانه ی ملی اش گرفته تا آسایشگاه سالمندان و داروخانه ی کارونش. از تاسیس آتش نشانی برای اطفاء حریق بناهای داخل شهر گرفته تا نخستین خط ریلی بین بارانداز ساحلی پیربازار تا مرکز تجاری شهر رشت. از بزرگ مردان تاریخ این دیار گرفته تا دلاورمردانی که به تاسی از سردار جنگل، مجاهدت و ایثار را در عرصه های سرنوشت ساز دفاع از این آب و خاک به درستی و به هنگام مشق نمودند. از عالمان وارسته و مجاهدی چون ملا محمد خمامی و علم الهدی گرفته تا افتخارآفرینان پرآوازه ایی چون سمیعی و اکبرزاده و برادران رضا و دهها اندیشمند و هنرمند و صاحب نامی که ذکر یاد و کارشان از حوصله ی این مقال خارج است.
به خود رشت برگردیم و الزامات بازگشت این شهر به جایگاه اصلی و واقعی اش.
با نگاهی به شاکله و ماهیت فیزیکی شهر رشت بوضوح میتوان دریافت که افزایش رو به تصاعد جمعیت این شهر که در چهار دهه ی گذشته و به تدریج اتفاق افتاد ، روند مدیریت شهر را به چالش کشید. پدیده ی مهاجرت روزافزون نیز بر این شرایط افزود و شهرمان را نیازمند به یک برنامه ریزی جدید با مدیریتی جامع و علمی ساخت که متاسفانه در پی غفلتهای مکرر متولیان در دهه های اخیر، این مهم تحقق نیافت و شد آنچه که نباید می شد…؟! از معضل پسماند و رها شدن فاضلابش گرفته تا آلودگی دو رودخانه ی طبیعی در دل شهر و ترافیک شدید و سردرگمش.
با این توصیف بنا ندارم برمجموع نقصانها و کم کاری های سنوات گذشته ی مدیریت شهر تمرکز نموده و ذهن مخاطب گرامی را به انزوا ببرم. به شرایط حال باز می گردیم، شرایطی که نگاه دولت را به رسیدگی عاجلانه به معضلات اساسی از قبیل پسماند استان گیلان با محوریت رشت استوار ساخته و بخش قابل توجهی از توان و برنامه ی کاری مدیریت اجرایی استان را به خود مشغول داشته است.
به اراده ی حاکم بر شورای اسلامی شهر و شهرداری می نگریم تا عزم شان را برای برون رفت از مشکلات اساسی شهر بویژه در حوزه ی ترافیک، فضای سبز و بهسازی معابر شاهد باشیم. بویژه اینکه مجموع قراین و شواهد حکایت از نوعی همگرایی و انسجام بین شورای اسلامی شهر با شهردار جوان رشت دارد. انسجامی که متاسفانه در سنوات گذشته و در دوران مدیریت شهرداران پیشین آنچنان مشهود نبود و همین عامل بازدارنده موجب شد تا میانگین دوره ی مدیریتی شهرداران رشت در سالهای گذشته به زیر ۹ ماه تنزل یابد و این آفتی بود که خسرانش به شهروندان و توسعه و عمران شهری می رسید.
از سوی دیگر به آمارهای مرتبط با میانگین سطح شبکه ی معابر در شهرهای امروزی بیفکنیم که اکنون چیزی حدود ۵۰ درصد است و این رقم برای شهر رشت فقط ۱۷ درصد اعلام شده، یعنی شهر رشت به لحاظ بهره مندی از سطوح شبکه ی معابر در قیاس با جمعیتش حدود ۶۵ درصد کمتر از میانگین کشوری ست و این مهم بر لزوم اتخاذ تدابیر سازنده برای برون رفت از معضل ترافیک فعلی این شهر حکایت و دلالت می نماید. چراکه شکی نداریم ترافیک فزاینده ی شهری، بالا بودن سرانه مالکیت خودرو، کارآ نبودن سیستمهای حمل و نقل عمومی، روز به روز زندگی را سختتر و عرصه را بر عموم شهروندان تنگ تر کرده و خواهد کرد…!
حال با چنین وضعیتی، شاهد آغاز بکار شهردار جوانی هستیم که بطور قطع با توجه به تعاملی که با اعضای شورا یا انجمن شهر ایجاد کرده، در عرصه ی مدیریت شهری، نسبت به شهرداران پیشین، مشکلات کمتری برای مدیریت شهر دارد و می تواند طرح های تدوین شده ی خویش را با جلب حمایت اعضای شورا، طبق اولویتهای شهر اجرایی نماید.
مدونهایی که در گام نخست در قالب طرحی ۱۲ گانه موسوم به طرح میثاق آماده ی اجراست و اتمام آن قرار است تا حد زیادی از گره های کور ترافیکی شهرمان بکاهد و از اتلاف وقت عموم شهروندان و حتی دیگر هم استانی ها و حتی گردشگران در معابر و خیابان ها جلوگیری نماید.
پیش از معرفی طرح میثاق لازم است اشاره کنم که بودجه ی پیش بینی شده برای این طرح های ۱۲ گانه ی موسوم به «میثاق» براساس فهرست بهاء امروز ۲۶ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال معادل ۲ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان است.
این در حالی ست که امسال حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال معادل هزار میلیارد تومان از مجموع اعتبارات کل شهرداری برای اجرای این ۱۲ طرح میثاق تخصیص می یابد. کل بودجه امسال شهرداری رشت در دو بخش جاری و عمرانی هم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که باید تا پایان امسال تحقق یابد.
و اینک به طرح میثاق باز می گردیم؛ براستی طرح های ۱۲ گانه ی موسوم به میثاق چیست و چه محورها و حوزه هایی از شهر را در بر می گیرد…؟
نخستین طرح میثاق بر اساس حجم اعتبارات پیش بینی شده، احداث محور سعدی به میدان سرگل است. محوری که از پیچ سعدی بسوی میدان سرگل گشایش می یابد تا بخش قابل توجهی از ترافیک مرکز شهر را به میدان سرگل هدایت نموده و از انسداد خیابان سعدی و حتی بلوار معلم بکاهد.
برای اجرای این طرح در دو بخش تملک اراضی و عملیات عمرانی در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال معادل میلیارد ۳۶۰ تومان اختصاص یافته است.
دومین طرح از مجموع طرح های ۱۲ گانه ی میثاق شهرداری رشت، احداث تقاطع غیر هم سطح میدان امام حسین حدفاصل میدان جانبازان به میدان نیروی دریایی ست که اجرای آن تا حد زیادی از ترافیک این محل خواهد کاست. برای اجرای این طرح نیز هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال معادل ۱۸۱ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
طرح سوم که از اهمیت ترافیکی زیادی نیز برخوردار خواهد بود، احداث تقاطع غیر همسطح میدان مصلا یا میدان توشیباست که سالهاست به عنوان یک نیاز برای مدیریت حمل و نقل در این بخش از شهر مطرح بوده و امروز قرار است با همت شهرداری در قالب طرح های ۱۲ گانه ی میثاق عملیاتی شود. برای اجرای این طرح مهم هم هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال معادل ۱۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
طرح چهارم میثاق احداث تقاطع غیر همسطح میدان ۷ آذر یا همان نیروی دریایی است که اجرای آن نقش بسزایی در بازگشایی انسداد ترافیکی محورهای منطقه داشته میتواند همچون حلقه تکمیلی تقاطع غیر همسطح میدان امام حسین عمل نموده و روند آمد و شد در بلوار یا کمربندی مدرس را تسهیل نماید. برای اجرای این طرح هم هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال معادل ۱۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
طرح پنجم احداث تقاطع غیر همسطح ولیعصر است. طرحی که در میدانی با همین نام یا همان فلکه ی فرزانه اجرا می شود تا روند عبور و مرور وسایط نقلیه ایی که از جانب انزلی وارد شهر شده و بسوی میدان جانبازان یا کمربندی مدرس در حرکتند، تسهیل خواهد کرد. برای اجرای این طرح هم، هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال معادل ۱۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
طرح ششم حوزه ی ترافیک زدایی شهر رشت از مجموع ۱۲ طرح میثاق شهرداری رشت، احداث محور شهید سلیمانی به عنوان بخشی از کمربندی ژ ۵ است که از آنسوی میدان فرزانه و بلوار جاده انزلی آغاز می شود و تا محور قلی پور و میدان یخ سازی ادامه می یابد. برای این طرح مهم مواصلاتی نیز هزار و ۴۶ میلیارد ریال معادل ۱۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.
طرح هفتم احداث تقاطع چپ گرد گلباغ نماز نام دارد که با احداث آن بخش قابل توجهی از ترافیک محل به بلوار انصاری سر شکن شده و می تواند در روند تردد خودروها از گلباغ نماز بسوی میدان فرزانه تسهیل ایجاد نماید. برای اجرای این طرح هم ۸۵۱ میلیارد ریال معادل ۸۵ میلیارد و یکصد میلیون تومان اختصاص یافته است.
طرح هشتم، احداث تقاطع غیر هم سطح یک طرفه شهید حق بین در محور حمیدیان است. اجرای این طرح میتواند از ترافیک ایجاد شده در کمربندی شهید بهشتی به سوی میدان یخسازی پیشگیری نموده و روند عبور و مرور خودروها از سوی منطقه حمیدیان به داخل شهر را تسهیل نماید. برای اجرا این طرح نیز ۸۳۶ میلیارد ریال معادل ۸۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
طرح نهم احداث تقاطع غیر همسطح چپ کرده بلوار آیت الله رودباری است که اجرای این طرح نیز اثرات خوبی بر کاهش ترافیک خیابانهای منطقه دارد. برای اجرای این طرح ۷۶۳ میلیارد ریال معادل ۷۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
طرح دهم احداث تقاطع غیر همسطح یک طرفه بلوار امام خمینی بر سر تقاطع باهنر است که اجرای آن حجم زیادی از ترافیک ایجاد شده در بلوار ورودی شهر را کاهش میدهد. برای اجرای این طرح ۷۱۵ میلیارد ریال معادل ۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
طرح یازدهم احداث پارک بوسار یا گیلانه ۲ در منطقه گلسار رشت است که اجرای آن نقش موثری در افزایش سرانه فضای سبز منطقه دارد. برای اجرای این طرح، در مجموع ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
آخرین طرح از مجموعه طرحهای ۱۲گانه طرح میثاق شهرداری رشت در سال ۱۴۰۲ موسوم به نهضت آسفالت است. این طرح یک فراگیری به وسعت کل سطح رشت دارد و امسال برای اجرای آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۴۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. با اجرای این طرح، مجموع معابر سطح شهر بر اساس نوع نیاز و طبق اولویت، آسفالت و بهسازی خواهد شد.
امید است برنامه ی تدوین شده از سوی شهردار جوان و خلاق شهرمان در بستر هماهنگی، حمایت و تشریک مساعی مجموع دست اندرکاران با موفقیت جامع عمل به خود پوشیده و زمینه ی تسریع در روند توسعه ی متوازن شهری را با اتکاء به تجربه ایی کارساز و کارآمد فراهم آورد.
یقین کنیم که موفقیت در این عرصه که نخستین گام در جهت توسعه و عمران شهری ست، زمینه ی گامهای بلندتری را برای تلاش در جهت سازندگی و تسهیل در روند ارایه ی خدمات مورد انتظار عموم شهروندان فرهیخته خواهد بود. ان شاء الله
انتهای پیام/.