مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان امروز به اقدامات فنی و آزمایشگاهی به عمل آمده در روند احداث خط آهن رشت – کاسپین اشاره و تصریح کرد: در راستای اهداف و اولویت دولت مردمی سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در احداث و تکمیل مسیر راه آهن رشت- کاسپین که یک پروژه بینالمللی و […]
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان امروز به اقدامات فنی و آزمایشگاهی به عمل آمده در روند احداث خط آهن رشت – کاسپین اشاره و تصریح کرد: در راستای اهداف و اولویت دولت مردمی سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در احداث و تکمیل مسیر راه آهن رشت- کاسپین که یک پروژه بینالمللی و بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب و یکی از مهمترین طرحهای ترانزیتی و تحولزا در توسعه راهآهن در شمال کشور است، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان موفق شد در راستای ارتقاء کیفی این مسیر بیش از ۸۳هزار آزمایش فنی و تخصصی را تا امروز به ثبت برساند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم از رشت؛ فرید طهماسبی در همین رابطه گفت: این شرکت به عنوان امین دولت و بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی در انجام خدمات مشاوره، مطالعه ، ارتقاء کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینههای ساخت و نگهداری پروژههای عمرانی با تخصص بالا و تجهیزات منحصربفرد برای ارائه خدمات مطالعاتی و آزمایشگاهی کنترل کیفیت در این پروژه با استقرار واحدهای محلی حضور یافته است.
طهماسبی با اشاره به توانمندی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان در ارائه بیش از ۶۷۰ نوع آزمایش کنترل کیفیت گفت: با توجه به اینکه شمال کشور و همجواری با دریای خزر شرایط فنی خاصی را در پروژه های عمرانی منطقه ایجاد میکند ، باید آزمایشها و مطالعات فنی مورد نیاز با دقت، سرعت و مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی مطلوبی به ثبت برسد.
وی ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان با استقرار واحدهای مستقر در قطعه ۶ و ۷راه آهن رشت- کاسپین ( بندر انزلی)، در خصوص انجام ۴۰هزار مورد آزمایش بتن، ۱۸ هزار مورد آزمایش خاکی و ۱۲هزار آزمایش فنی دیگر جهت بهره برداری مشاوران، پیمانکاران و کارفرمای پروژه اقدام کرده است.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان ادامه داد: محور ریلی رشت – آستارا با طول ۱۶۲کیلومتر، یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است؛ مسیر ریلی رشت-آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
طهماسبی افزود:افتتاح راه آهن رشت – کاسپین را نخستین اتصال دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان دانست و خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از این پروژه، بخش ریلی کریدور شمال به جنوب محقق میشود و منافع اقتصادی فراوان برای ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.تکمیل کریدور شمال-جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران است که این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است و در صورت تکمیل آن ، منابع قابل توجهی را سهم کشور خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان حضوری فعال و تاثیرگذار در این پروژه ریلی شمال کشور دارد گفت: مشخصات فنی برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل طول این مسیر تا منطقه آزاد انزلی حدود ۳۵ کیلومتر بوده و بخشی از خط ریلی در داخل منطقه آزاد قرار دارد. عملیات زیرسازی و روسازی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه آهن رشت- بندر کاسپین پایان یافته و ریل گذاری آن انجام شده است.
طهماسبی ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان طبق قرارداد با کارفرما در این پروژه به عنوان آزمایشگاه کنترل کیفی حضور دارد و در پروژه راه آهن رشت تا کاسپین انزلی دارای دو واحدمحلی مستقر (قطعه ۶ و ۷ ) می باشد.