به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم به نقل از الف، صهیونیست ها در حالی سال ۲۰۲۱ را به پایان می رسانند که بسیاری از ابعاد ضعف این رژیم در حوزه امنیت داخلی آن آشکار شده است. بارزترین ایستگاه افشای ضعف موسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی که اکنون در آستانه پایان آن هستیم، در جریان جنگ اخیر غزه در ماه مه مشخص شد.

علاوه بر عملکرد سردرگمِ ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ، صراحتا مشخص شد که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نیز نمی توانند ارزیابی درستی از اوضاع ارائه دهند.

اسرائیل در سایه موجودیت غیرقانونی و اشغالگرانه خود از ابتدا با تهدیدات امنیتی متعددی در داخل خارج مواجه بوده که در سالهای اخیر این تهدیدات در جبهه شمالی توسط حزب الله لبنان و جبهه جنوبی توسط جنبش حماس و جهاد اسلامی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از همین رو صهیونیستها همواره به دنبال تشکیل لایه های امنیتی در برابر این تهدیدات بوده اند.

اما تجربه جنگهایی که اسرائیل از دو دهه گذشته وارد آن شده، به ویژه جنگ سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ موجب شده صهیونیستها بفهمند که صرف داشتن آمادگی نظامی برای پیروزی در جنگ کافی نیست و قبل از آن باید بتوانند ارزیابی دقیق و یکپارچه از رویدادها داشته باشند.

مراکز وابسته به موسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همه ساله با برگزاری کنفرانس هایی با حضور مسئولان ارشد نظامی و سیاسی به بررسی ضعف ساختار امنیتی این رژیم با هدف یافتن راهکاری جهت تدوین یک برنامه و استراتژی موثر برای مقابله با چالشهای پیش رو می پردازند.

موسسه «سیاست و استراتژی» اسرائیل نیز در همین زمینه طی چند روز گذشته کنفرانسی برگزار کرده و چالش های امنیتی که این رژیم در سال ۲۰۲۱ با آنها دست و پنجه نرم می کرد را مورد بررسی قرار داد.

عمده مواضع مطرح شده توسط مشارکت کنندگان در این کنفرانس نشان میداد که صهیونیست ها قبل از هرچیزی فاقد توانایی لازم برای تصمیم گیری در مواقع حساس هستند و درواقع هماهنگی کافی به این منظور میان موسسات مربوطه اسرائیل وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، بزرگترین اشتباه تصمیم سازان رژیم صهیونیستی در آن است که همواره بر دکترین نظامی در استراتژی امنیتی خود تاکید داشته اند و به همین دلیل مجبورند در طول جنگهای مختلف بهای غیرقابل تحملی برای آنها بپردازند؛ اما تجربه ثابت کرده که برای تضمین امنیت اسراییل به راهبردهایی فراتر از راهکارهای نظامی نیاز است.

علاوه بر آن دومین نقص بارز در موسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی آن است که تصمیم گیرندگان آن همواره بر راهکارهای کوتاه مدت متمرکز بوده و فاقد یک استراتژی برای مواجهه با تهدیدات در دراز مدت هستند. علت این امر آن است که همانطور که گفته شد اسرائیل یک موجودیت جعلی و غیرقانونی محسوب میشود و بر همین اساس به شکل مداوم در معرض خطرات غیرقابل پیش بینی قرار می گیرد.

هیچ یک از موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته اند مشکل ناتوانی در مدیریت بحران و واکنش سریع در شرایط ضروری را حل کنند.

آنگونه که در نتایج کنفرانس موسسه سیاست و استراتژی رژیم صهیونیستی دیده می شود، برنامه هسته ای ایران و مذاکرات وین، مسئله فلسطین، موشک های حزب الله و احتمال آغاز جنگ قریب الوقع با حماس مهمترین چالش صهیونیستها در سال جاری بوده که در ۲۰۲۲ نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

اظهارات مسئولان صهیونیست در کنفرانس مذکور نشان میدهد که در میان چالشهای مذکور، پروژه هسته ای ایران برای اسرائیل بزرگترین چالش از ۱۰ سال گذشته است؛ اما با این وجود تل آویو هنوز موفق نشده یک برنامه راهبردی مناسب برای مقابله با آن تدوین کند. همین ضعف اسرائیل را می توان در تهدیدات پوچ و توخالی آن ضد ایران هم زمان با مذاکرات وین مشاهده کرد.

قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با کشورهای منطقه نیز یکی از دیگر چالشهای صهیونیست ها در سال ۲۰۲۱ بود که آن را خطری برای برتری نظامی خود در منطقه می دانند.

علاوه بر آن همانطور که در گزارش ارزیابی راهبردی رژیم صهیونیستی برای سال ۲۰۲۱ آمده بود، خطر وقوع یک جنگ چندجانبه، اسرائیل را تهدید می کند؛ جنگی که به اعتراف محافل امنیتی و سیاسی و کارشناسان صهیونیست، اسرائیل قدرت ورود به آن را ندارد. در این گزارش تاکید شده که باید از ورود به جنگ خودداری شود و با سیاستهای منطقه ای و تقویت روابط با دولت جدید آمریکا، توانایی تل آویو در سطح منطقه ارتقا یابد.

اما مذاکرات هسته ای ایران و دست برتر کشورمان در آن، هم زمان با تغییر موضع کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و قصد آن برای همگرایی با ایران و سوریه از موضوعات مهمی به شمار می رود که صهیونیستها آن را یک چالش بزرگ برای امنیت داخلی خود می دانند.

از همین رو یافتن راهکارهایی جهت تقویت ائتلاف با رژیم های عربی و تشکیل یک جبهه ضد ایرانی در منطقه همچنان در دستور کار اسرائیل برای استراتژی امنیتی این رژیم در سال ۲۰۲۲ قرار دارد. اما ناظران بر این باورند که رژیم صهیونیستی قبل از هرچیز باید مراقب اوضاع داخلی در اراضی اشغالی به ویژه کرانه باختری باشد؛ چرا که امکان انفجار اوضاع در این منطقه و فراهم شدن مقدمات ظهور انتفاضه جدید فلسطین که به معنای ورود اسرائیل به یک جنگ منطقه ای خواهد بود، دور از انتظار نیست.