نصب مجدد سری جدید کنتور های برق برای مصرف کنندگان به اصطلاح هوشمند، اولیت دارد یا ایجاد زیر ساختهای تولید و بروز رسانی شبکه های توزیع؟ تحلیلی از یک کارشناس فعال در حوزه ی برق وزارت نیرو اضافه کنم این تحلیل از سوی یکی از کارشناسان حوزه ی وزارت نیرو که گویا در جریان برخی […]
نصب مجدد سری جدید کنتور های برق برای مصرف کنندگان به اصطلاح هوشمند، اولیت دارد یا ایجاد زیر ساختهای تولید و بروز رسانی شبکه های توزیع؟
تحلیلی از یک کارشناس فعال در حوزه ی برق وزارت نیرو
اضافه کنم این تحلیل از سوی یکی از کارشناسان حوزه ی وزارت نیرو که گویا در جریان برخی از برنامه های درون سازمانی این وزارتخانه برای نصب کنتور های برق هوشمند نیز بوده، به گروه مجازی تشکل یاوران ولایت ارسال شده و از مدیران گروه خواسته نام وی رسانه ایی نشود. از آنجا که این تحلیل نکات مهمی از اولویتهای وزارت نیرو را در امر محدودیتهای مالی برای تولید و انتقال برق و تمرکز به ظاهر غیر ضرور بر نصب کنتورهای هوشمند آشکار می کند، انعکاس این مطلب خالی از لطف نیست. ضمنا وزارت نیرو در صورت تکذیب این شرایط ، می تواند جوابیه خود را به پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم ارسال نماید:
بر اساس اخبار واصله و شنیده ها از پیکره وزارت نیرو، متاسفانه در این صنعت با توجه به ادامه دار بودن همان تفکر سیستم مدیریت بجا مانده از دولت های قبلی، که منجر به تضعیف صنعت آب و برق کشور شد و عدم باور به توانمندی نیروهای جوان داخلی و همچنبن تداوم عدم اتکا به توانمندی شرکتهای خصوصی داخلی، متاسفانه ضرورت ایجاد زیرساختهای تولید انرژی هنوز در اولویت قرار نگرفته است !
در کشاکش شروع خاموشی های کمبود برق زمستانی و بحران سوخت، شاهد مانور بعضی از مدیران کلان صنعت برق کشور برای تغییر در اولویت های اعلامی وزیر نیرو در بدو ورود به وزارت نیرو هستیم. این در حالی ست که امروز اولویت در حوزه ی برق، مدیریت هزینه جهت رفع ناترازی بین تولید و مصرف و همچنین سرمایه گذاری زیربنایی در بخش تولید و اصلاح و بهینه سازی و بروز رسانی تجهیزات انتقال و توزیع برق است! اما گویا به هوشمند سازی کنتور برق در شبکه توزیع برای مصرف کنندگان پرداخته می شود؟! که نه تنها ضرورتی ندارد بلکه هزینه های هنگفتی را برای مصرف کنندگان و صنعت برق به همراه می آورد! بعنوان نمونه علاوه بر هزینه خرید و نصب کنتورها، هزینه اس ام اس های ارسالی نیز که سر به فلک خواهد گذاشت میتوان نام برد ، در این برهه از زمان، ده ها میلیارد تومان هزینه کاملا غیر ضروری برای این صنعت در دولت مردمی عدالت و کرامت جای بسی تامل است؟!
سود این خرید ها در چیست و به جیب چه کسانی سرازیر می شود؟
کنتور هایی که امروز برخی در صنعت برق کشور به دنبال نصب آن برای مصرف کنندگان هستند. برنامه ایی که در صورت اجرا، عواقب زیانبارش، بزودی آشکار خواهد شد و صدایش چندی بعد در خواهد آمد. چراکه به بهانه مدیریت بار ، توسط معاونت توزیع توانیر از طریق برخی از شرکتهای توزیع معین شده، به سرعت در حال خریداری است!
ظاهرا قرار است کنتورهای ساخت شرکت هگزینگ چین با واسطهگری شرکت بهینه سازان طوس خریداری شود.
در این گزارش ارسالی آمده که: ۵۰ درصد سهام بهینه سازان متعلق به شرکت چینی هگزینگ و ۵۰ درصد باقی مانده متعلق به شرکت تامین آتیه کارکنان برق خراسان رضوی ست.
افراد ذی نفوذ خراسانی صنعت برق سال قبل با ارتباطی که با برخی از سهامداران شرکت مپنا داشتند، با اعمال نفوذ در هیئت مدیره این شرکت معتبر در صنعت برق از جایگاه مادی و معنوی این شرکت بین المللی استفاده کرده و بخشی از سهام بهینه سازان را که متعلق به شرکت تامین آتیه کارکنان برق خراسان بوده را به طریقی به شرکت مپنا واگذارنمودند تا هم به پشتوانه ی اعتبار این شرکت بین المللی یک گردش مالی خوبی برای بهینه سازان طوس فراهم کنند و هم مپنا پوشش خوبی برای شرکت تامین آتیه کارکنان برق خراسان رضوی باشد!
چنین اعمالی متاسفانه زیر ذرهبین نهادهای نظارتی خارج از صنعت برق نمی باشد ، نکته جالب در خصوص هوشمند سازی کنتورهای خانگی اینکه این کنتورها دارای تاییدیه برای قطع و وصل مشترکین نیستند و هیچ گونه تاثیری در مدیریت بار ندارند؟! نمونه آن در پیک بار تابستان ۱۴۰۰ در مشهد مورد استفاده قرار گرفته که حتی بیشتر از سهم خود نیز مصرف کردند و شواهد حاکی ست که هیچ بار اضافی را از روی شبکه برق مشهد برنداشت. بنابراین علی رغم نصب زیاد این کنتورهای غیر ضروری، عملاً امکان مدیریت بار نیز وجود ندارد.
یاد ضرب المثلی افتادم که میگفت ، موش از سوراخ رد نمی شد جارو به دمبش می بست! وقتی با کمبود انرژی روبرو هستیم چنین هوشمند سازیی جای بسی تامل است.
رقم ریالی این کنتورها همانطوریکه قبلا نیز متذکر شدم، با هزینه نصب و ارسال پیامک ها و… به بیش از دهها میلیاردها تومان خواهد رسید. واقعا جای تاسف است که بسیاری از طرحهای ناتمام در پست های انتقال و فوق توزیع برق های منطقه ای کشور لنگ بودجه هستند و ایجاد زیرساخت های نیروگاهی به بهانه نداشتن بودجه به زمین مانده اند، ولی مسئولین محترم بدنبال ایجاد هزینه بیشتر و غیرضروری برای صنعت برق به بهانه های کاملا غیر کارشناسی هستند.
جناب آقای وزیر محترم نیرو، بدون باز مهندسی و بازنگری جدی در منابع انسانی نمیتوانید، با ادامه همکاری با تفکر مدیریتی قبلی کمبود ها را برطرف کنید.
بر کارکنان دلسوز و خدوم این صنعت پرواضح است که مشکل در این صنعت نه بودجه است نه تحریم های ظالمانه خارجی بلکه تفکر مدیران بالادستی و میانی این صنعت است که عاشق واردات و خرید های دلاری و یورویی هستند! تا زمانیکه تفکر انقلابی براساس منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب حاکم نشود باید کماکان بدنبال هوشمند سازی مصرف کنندگان بی برق و انرژی باشیم!
با این مبالغ که تاثیری بسزایی در ایجاد تراز بین تولید و مصرف دارد، میتوان در بهینه سازی زیرساخت ها برای تولید انرژی برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشت و برای رفع کمبودها اقدام نمود.
جالب اینکه همه این اتفاقات در جلوی چشم مدیران داخلی این صنعت است. این سبک و سیاق با اهداف دولت عدالت و کرامت آقای رئیسی همخوانی ندارد. صرف هزینه در محل های نابجا و غیرضروری چه معنایی جز ایجاد خلل عمدی در خدمترسانی به مردم دارد ؟
این قصه تکراری، یعنی خرید کنتورهای هوشمند در بخش آب وزارت نیرو نیز اتفاقی پردرد است . در سالهای قبل برابر اطلاع ، این کنتورهای به اصطلاح هوشمند توسط پسر مدیرعامل وقت آب تهران و شرکایش به کشور وارد شده است و این کنتورها هم در ۱۰ سال قبل هزینهای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان داشت که هم اکنون عمدتا غیر فعال یا در انبارهای شرکت ها در حال خاک خوردن هستند.
از نمایندگان محترم مجلس، اعضای محترم هیات دولت عدالت و کرامت ، وزیر نیرو و دستگاه های نظارتی انتظار است به این موضوع ورود کنند.
درگذشته کنتورهای دیجیتال نصب شده (سه تعرفه ای) برای مصرف کنندگان در کشور که شاید سطح پوشش و بکارگیری آن به حدود ۷۰ درصد هم رسیدهاست و میتوان ارقام این کنتورها را با هزینه کم از دور قرائت نمود، نکته جالب اینکه هنوز از تعرفه سوم که برای پر مصرف ها قرار بود بکار رود، استفاده نکرده اند !!! آنوقت بدنبال کنتور های جدید به اصطلاح هوشمند هستند؟!
عجیب اینکه معاونت توزیع توانیر با توجه به حجم بالای دهها کار به زمین مانده، تبدیل به واحد تدارکات و بازرگانی شده است و چرایی مجدد تعویض تکراری کنتورها جای بسی تامل دارد!
شاید یکی از علت ها، طراحی نظام جدید تعرفه توسط افراد کم اطلاع و غیر اجرایی باشد؟ به هر حال با نصب این کنتورها باید منتظر عواقب تاسف بار اقتصادی و اجتماعی آن در سوء مدیریت هزینه برای کشور بود.
هوشمند سازی زمانی معنا دارد که انرژی کافی و مازاد برای مصرف کنندگان وجود داشته باشد تا هوشمند سازی با ابزار درست و توانمند در راستای بهینه سازی و مدیریت هزینه کمک حال مصرف کنندگان باشد و باعث بروز مصرف بهینه ، جلوگیری از اتلاف و یا سرقت نیز گردد. نه اینکه صرفا نام کنتور های هوشمند را یدک کشیده و فقط هوشمندانه دلارهای بیت المال را نشانه رفته تا به جیب شرکتهای مشترک المنافع سرازیر کنند! حال اینکه در زمان پیک بار کماکان در تابستان ها و زمستان ها با خاموشی روبرو هستیم .
هوشمند سازی کنتور ها به نسبت هزینه آن، چه تاثیر مثبت حتی جزئی می تواند در این زمان حساس برای صنعت انرژی کشور داشته باشد؟ آیا این سوء مدیریت هزینه با اهداف دولت مردمی عدالت و کرامت همخوانی دارد؟ این قصه کنتور های هوشمند سالهای متمادی نقل مجالس است که جای بسی تامل دارد.
به نقل از یکی از مدیران در صنعت برق که اعلام داشتند در اسفند سال ۱۳۸۷ جلسه ای در دفتر مدیر عامل محترم وقت شرکت توانیر با حضور کلیه مدیران عامل شرکتهای برق منطقه ای تشکیل و ایشان نیز بعنوان مدیر دفتر اندازهگیری شرکت مدیریت شبکه دعوت شد ، تا در آن جلسه شرکت نمایند. از طرفی سازمان انرژی های نو ایران به عنوان مجری پیاده سازی طرح نصب کنتورهای هوشمند برای کلیه مشترکین در سراسر کشور انتخاب و اعلام آمادگی نمود تا طی دو سال نصب این کنتورها را برای مشترکین در کل کشور به پایان برسانند، در ادامه از این مدیر در جلسه درخواست نمودند که در این زمینه اظهار نظر نماید و مواردی را که مد نظر دفتر اندازه گیری مدیریت شبکه است اظهار نظر کنند.
ایشان مواردی را مطرح نمود که متاسفانه به مذاق ذینفعان و بعضی از حاضرین در جلسه خوش نیامد و در ادامه طرح را کلاً به سازمان انرژی های نو منتقل نمودند.
مواردی که ایشان مطرح نمودند به قرار زیر است:
اولا با توجه به عدم وجود بستر و زیرساخت مناسب مخابراتی عملاً این طرح هوشمند سازی در کشور ما در حال حاضر به صلاح کشور نیست، لازم به ذکر است که شبکه های هوشمند در آن زمان فقط در چند شهرک به صورت پایلوت در سایر کشورها اجرا شده بود و در هیچ کشوری به صورت فراگیر اجرا نشده است. ولی دوستان می خواستند از آن زمان تاکنون در کشور ما این طرح را به صورت فراگیر پیاده سازی نمایند ! که از سرنوشت این طرح همگان بهتر از بنده مطلع هستند.
ثانیا با توجه به عدم تولید کنتورهای هوشمند در کشور ما امکان تامین کنتور از داخل ممکن نیست و تامین آنها مستلزم هزینه کرد و ارزبری فراوان و وابستگی زیاد کشور به بیگانگان خواهد داشت ( مغایر با قانون وبعضا اهداف و دستورالعمل های سازمان پدافند غیر عامل کشور )
ثالثا با توجه به وسعت کار نصب کنتورهای هوشمند برای کلیه مشترکین در طول دو سال عملاً طرحی رویایی و غیرقابل اجرا به حساب می آید؟!
آقای وزیر محترم نیرو، قرار دادن قطار تدبیر دولت عدالت و کرامت آیت الله دکتر رئیسی بر روی ریل های فرسوده و قدیمی دولت اعتدال و تمدید امید چه معنا دارد؟
با توجه به نیاز روز افزون و ضروری تولید انرژی در کشور عزیزمان و با توجه به کمبودهای مالی، واردات کنتورهای هوشمند چه ضرورتی دارد؟ مگر قانون صراحتاً بیان ننموده که از تولیدات داخلی باید حمایت شود؟ آنهم با وجود صنایع بزرگ کنتور سازی در کشور!
نکته جالب اینکه در کشوری مثل ژاپن هم اکنون نیز از کنتور های مغناطیسی قدیمی استفاده می گردد چرا؟
زیرا بجای هوشمند سازی کنتور مصرف کنندگان، اول باید تراز مثبت بین تولید و مصرف ایجاد کرد و سپس با ترویج فرهنگ صحیح مصرف، بین مصرف کنندگان صرفه جویی را نهادینه کرد و همچنین وسایل استاندارد باکیفیت و با مصرف بهینه در اختیار مصرف کننده قرار داد .
در دولت عدالت و کرامت دکتر رئیسی، ادامه ی تفکر و اعتماد به ریل گذاری های دولت های قبل و ادامه ی تمایل به واردات و خرید های ارزی و عدم مدیریت هزینه و نپرداختن به امور زیر بنایی جهت برقراری تراز مثبت بین تولید و مصرف، جای بسی تامل دارد؟!
آیا وزیر نیرو و دولت مردمی عدالت و کرامت از طراحی چنین طرح های غیر ضروری مطلع هستند!؟
چرا در طول یک دهه ی اخیر چنین خریدهایی ادامه دارد؟ چه دستهایی پشت این تمایلات به اصطلاح هوشمند سازی است؟ سود حاصل از این خریدها کجاست؟
آیا تغییر تفکر و باز مهندسی و بازسازی نیروی انسانی برای ایجاد انقلاب در صنعت برق کشور محقق میگردد؟
چرا وزیر محترم نیرو کماکان بدنبال اجرای سیاست های شکست خورده قبلی در این صنعت، با همراهی مدیران قدیمی ورشکسته فکری و عملی مربوطه است؟