حمیدرضا آبایی، مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بخش ترانزیت، لجستیک و کریدور شمال–جنوب، در مراسم اختتامیه نخستین اجلاس بینالمللی استانداران ساحلی دریای خزر که با حضور مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت این رویداد، خواستار بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی خزر شد. […]
حمیدرضا آبایی، مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بخش ترانزیت، لجستیک و کریدور شمال–جنوب، در مراسم اختتامیه نخستین اجلاس بینالمللی استانداران ساحلی دریای خزر که با حضور مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت این رویداد، خواستار بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی خزر شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیک قلم؛ آبایی در این نشست که با حضور نمایندگان استانهای ساحلی دریای خزر، استاندار گیلان، معاونان استانداری، استاندار سیستان و بلوچستان، استاندار پاولودار قزاقستان و استاندار بالکان ترکمنستان همراه بود، تصریح کرد: اجلاس خزر پلی برای توسعه دوستی، همکاری و ارتقای تعاملات اقتصادی در منطقه است و میتواند نقشی تعیینکننده در آینده تجارت منطقهای داشته باشد.
وی با تشریح نقش راهبردی کریدور شمال–جنوب افزود: این مسیر ترانزیتی مهم با اتصال کشورهای شمالی خزر به بازارهای جنوبی ایران قادر است زمان حمل کالا را تا ۳۰ درصد کاهش داده و هزینهها را به شکل قابل توجهی پایین آورد.
وی با اشاره به ظرفیت بنادر ساحلی خزر گفت: بنادر منطقه با وجود ظرفیت اسمی ۱۸۰ میلیون تن، در سال ۲۰۲۴ تنها ۴۲ میلیون تن عملیات انجام دادهاند که نشاندهنده ۱۳۸ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده است. همچنین بیش از ۷۵ درصد ظرفیت کریدور شمال–جنوب بلااستفاده مانده است.
وی افزود که در پنل تخصصی، موضوعاتی چون ضرورت توسعه متوازن زیرساختها، ارتقای هماهنگی میان بنادر، کاهش تراز آب دریای خزر، تسهیل فرآیندهای ترانزیت از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، و بهرهگیری از فناوریهای نوین مورد بررسی قرار گرفت.
آبایی همچنین تأکید کرد که ایجاد تعرفههای یکسان, ارائه تسهیلات بهینه, توسعه سرمایهگذاریهای مشترک, تشکیل کمیتههای تخصصی و پیگیری جدی توافقات پیشین کشورهای ساحلی، محورهای کلیدی مورد تأکید اعضا بوده است.
وی در پایان با تشکر از دستاندرکاران برگزاری اجلاس به ویژه هماهنگی انجام شده توسط وزارت امور خارجه، گفت:
از همه تصمیمسازان کشور درخواست دارم نگاه ویژهای به کریدور شمال–جنوب داشته باشند؛ چرا که این مسیر میتواند موتور محرک تحولات بزرگ اقتصادی در منطقه باشد
منبع: روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان
انتهای پیام/.